De Rotterdamse luchthaven beschikt – net als alle Nederlanse vliegvelden – niet over een wettelijk verplichte natuurvergunning. Zo'n document reguleert de maximale uitstoot van stikstofverbindingen die schadelijk zijn voor de natuur en daarmee de biodiversiteit. De bewonersvereniging BTV-RotterdamAirport is het getreuzel met het afhouden van maatregelen tegen de ontbrekende stikstofvergunning van de overheid zat en daagt de Nederlandse staat komende donderdag voor de rechter.
De bewonersvereniging BTV-RotterdamAirport verzocht in maart 2021 de minister om ‘passende maatregelen’ te nemen om de overtredingen te stoppen – zoals het terugschroeven van het aantal vluchten. Pas een jaar later ontving BTV een ontoereikende reactie. Daarom wordt de afwijzende beslissing nu voorgelegd aan de voorzieningenrechter.
‘’We vinden het bizar dat het vliegveld de activiteiten gewoon kan voortzetten zonder de wettelijk verplichte vergunning. Het getreuzel van de minister – door er een jaar over te doen om met de ongefundeerde beslissing te komen om niet te gaan handhaven – is de bewoners in het verkeerde keelgat geschoten. Zij noemen dit laakbaar gedrag’’, aldus Alfred Blokhuizen, de voorzitter van BTV.
De minister heeft zijn oordeel bovendien gebaseerd op een veel te beperkt onderzoek, zo menen de bewoners. Hij heeft slechts gekeken naar één beschermd natuurgebied en daar al zijn conclusies op gebaseerd, terwijl er tal van beschermde habitats rond Zestienhoven liggen die niet zijn meegenomen in de overwegingen.
De bewoners verwijten het ministerie bovendien gebruik te hebben gemaakt van sjoemelberekeningen om de uitstoot weg te rekenen. ‘’Zo worden emissies boven de 900 meter vlieghoogte niet meegenomen en is de historische stifstofruimte in rapporten zo opgeblazen dat “een papieren werkelijkheid van stikstofruimte is gecreëerd”.